Kiteen Säyneenkylän Martat,

90-vuotias marttayhdistys

Vietimme syntymäpäivää 7.8.2022. Yhdistyksemme puheenjohtaja on Mariitta Rautio. Jäseniä meillä on 29, joista noin puolet suht´ aktiivisia.  Kaikki jäsenet ovat tervetulleita mukaan marttailtoihin ja muuhun toimintaa juuri sen mukaan kuin heidän oma elämäntilanteensa antaa myöten.

Historiaamme

Säyneenkylän Marttayhdistys (nykyään Kiteen Säyneenkylän Martat ry) perustettiin 28.11.1932. Jäsenmäärä lisääntyi nopeassa tahdissa ja toiminta-alue käsitti 12 kylää. Marttatoiminta vakiintui naisten tärkeäksi yhteistyömuodoksi ja myös henkireijäksi arjen keskelle.  Pikkuhiljaa jäsenmäärä kutistui, kun eri kyliin perustettiin omia yhdistyksiä. Sota aikana 40-luvulla martat toimivat aktiivisesti kotirintamalla varustelutöissä, ja 50- ja 60-luvuilla toiminta oli hyvinkin monipuolista ja aktiivista retkineen, opintokerhoineen ja erilaisine kodinhoito- ja käsityökursseineen.   Seitsemänkymmenluvulla yhdistys melkein näivettyi, mutta alkoi sitten taas pikkuhiljaa herätä eloon, ja 2010-luvulla oltiin taas ”ajan hermolla”.

Nykyään kuukausittaiset marttaillat kokoavat yhteen 10-15 marttaa.  Kovasti on yritetty miettiä, miten turvata toiminnan jatkuvuus ja saada mukaan myös nuorisoa. Marttaliiton teemat ja Pohjois-Karjalan piirin erilaiset kurssit pyritään hyödyntämään myös tulevien vuosien toiminnassa.